![]() |
Odmah da rasčistimo: nisam ateista, komunista niti bilo kakav . . . ista! Ne zanimam se bilo kakvom 'sektaškom' literaturom. Ja sam samo jedan sasvim skromni, po kapacitetu mali vernik koga su otac i stric, još u prvoj polovini prošlog veka krstili u pravoslavnoj veri, dakle jako davno. Ne zanosim se nikakvim okupljanjima oko grupa koje iskaču iz glavnog toka tzv. "tradicionalnih crkava". |
Prolog:Postoje dve, za nas obične hrišćane, značajne situacije u okviru Hrišćanske dogme. | |
U vreme podržavljenja Hrišćanske crkve nastala je potreba da se, posle više od 3 veka ponovo sakupe i objedine pisani i usmeni 'tekstovi' malih hrišćanskih zajednica. Prema nekim istoričarima (to nije moja struka) "veliki Car Rimski" je naredio skupljačima tih sadržaja da se sakupe prevashodno oni spisi gde se Prema jednoj jevrejskoj poslovici: "Bog na nebu vlada, ptica širi krila a na zemlji je manje ili više dobro." vidi se upravo ta namera Rimskih careva. Bog tamo negde na nebu vlada, a ja sam sam ovde, na Zemlji vaš gospodar. Kada je Konstantin umro strahopoštovanje podanika je bilo takvo da danima niko nije smeo da mu priđe, pa je tek kasnije sahranjen. Iz ovo ga je i proizašla 'zla kob' hrišćanke religije, jer su mnogi crkveni velikodostojnici, episkopi = vladika, monasi i sveštena lica hteli da budu "rimski carevi" na zemlji. Jedan istoričar je zapazio interesantnu pojavu u oblačenju: 'kada bi se sada neki rimljanin pojavio u crkvi ne bi bio iznenađen pojavom i odevanjem sveštenih lica', skoro sve je sačuvano u onom obliku. rezime I : Bog je na nebu, "van vremena i prostora" a mi - ovde ga molimo da nam - odande pomogne. |
Fizika je nauka koja se razvijala do kraja 19.veka u osnovi prema tradicijama grčkih mislilaca, i na bazi latinskog jezika. Zna se da jezik oblikuje, način formiranja stavova i strukturu naučnih iskaza = zakoni. Sa napuštanjem ovog tipa naučnog organizovanja nauka je sve više težila ka ekonomičnosti prilikom isticanja, prikazivanja, diskusije i tumačenja naučnih saznanja. Ovde je u pomoć priskočila Matematika! Umesto obimnih verbalnih iskaza neke pojave, sa mnogo 'dugih' reči, mnogo slova, matematika je ponudila svoj iskazni aparat satavljen iz 'promenljivih=1-2 slova', indeksa, operatora itd. Današnja fizika i sve ostale nauke teže sistematizaciji po principu najmanje slova, što više slika (n.pr. dužina bojene trake a ne brojne vredosti). Dakle formule su iskazi sa nekoliko ili više slova i operatora. Sada se pitamo da nije možda i Hrišćanska tradicija isto tako imala nameru da se izrazi jezgrovito - formulama i slikama mnogo dublje nego što mi danas mislimo i osećamo? Molitve nisu samo verbalni odraz, nego sigurno imaju mnogo dublju i širu sadržinu, nego prosto mehaničko, 'tradicionalno' ponavljanje pojedinih reči! A to se dešava upravo sada posle desetina vekova na mnogim mestima gde se upražnjavaju hrišćanski kultovi = službe Bogu. Ovo se oseća intuitivno u iskazu jedne naše bake: "molitva, knjiga u ruku a džavo u glavu", kratko, jezgrovito i jasno. rezime II : Svaka doživljena, iskonska molitva po logici najmanjeg obima ima malo reči a u našoj uobrazilji mnogo slika. Ili po mekim autorima ima 'tajnu šifru'. |
tekst, reči molitve | komentar i slike uma | |
---|---|---|
( "Oče naš koji si na nebesima" ) | I najprostijem biću se sugeriše da je Bog tamo negde 'gore' a da sam ja sam ovde 'dole'. Opravdana je predpostavka da je to artefakt "naredbe Rimskog Cara" pa je stavljamo u zagradu. | |
"Oče naš koji si od iskona," | 'iskaz nije sporan' ali uvodi doživljaj prisutnosti Boga svuda u vremenu ovde, u ovoj godini, u ovoj sekundi, ovog dana, u ovom delu, dela sekunde, u prošlom veku. | |
"Oče naš koji gospodariš i nad nebom i nad Zemljom," | 'iskaz nije sporan' ali 'gospodarenje' označava i delovanje, prisustvo Boga svuda u prostoru kako u pramateriji* ('nebo') tako i u supstanci ('zemlja') | |
"da se sveti ime Tvoje," | označava naša očekivanja da se On pojavi i u našoj svesti, i u prostoru nestvorene svetlosti. (u Indiji, za naša čula je to svetlo plava iz koje zrači zlatno žuta ) | |
"da dođe Carstvo Tvoje," | označava nameru, očekivanje da se u svoj ovozemaljskoj zajednici uvede struktura, forma i subordinacija svih društvenih zajednica u skladu sa Jednim, sa Njime; da se Njegovo prisustvo rasprostre svuda, ovde po svim krajevima zemnljinog šara. Ponegde se, opet pod sumnjom "naredbe Rimskog Cara", uvodi i pojam 'da dođe Kraljevstvo tvoje' dakle ne svetska organizacija, nego pojedine manje oblasti!? | |
"da bude volja Tvoja" | pokazuje htenje, nameru da svoj duh, svoju svest, biće usaglasimo sa Njegovim planom koji se tiče nas samih. | |
"kako na nebu tako i na zemlji." | očekivanje da se Njegov plan ustali u svim oblastima i pramaterije* ('nebo') pre svega i supstancije ('zemlja'). | |
"hleb naš nasušni" | hleb nasušni nije samo 'gola' reč već očigledno 'šifra' koja označava sve ono što održava, podstiče i povećava Život, hrani ne samo telo već i duh i dušu. | |
"daj nam danas;" | događaj je trenutan, odmah, događaj u vremenu - nema odlaganja, želimo da 'struja Života' bude stalna, bez prekida sa Njime; kao munja sa neba do zemlje. | |
"i oprosti nam grehe naše" | << najtajanstveniji deo molitve >> očekivanje, žudnja, molba da On, koji je svida prisutan, pristupi i u prošlom vremenu i u prošlom prostoru** našim lošim postupcima i namerama da ih 'izbriše', i da 'očisti' naše biće od te loše namere da se više nikada ne ponove i ne vrate; da nas preusmeri na delanje koje nadoknađuje, kompenzuje posledice. | |
"kao što i mi opraštamo dužnicima svojim" | molimo, očekujemo da sve naše reakcije na tuđe loše delovanje odbaci od nas, i da istim redom kao što očekivano oprašta nama oprosti i nama suprotstavljenom biću. | |
"i ne uvedi nas u iskušenje" | očekivanje da nas On preusmerava, odvraća od 'naših' JA-planova koji najčešće nisu u skladu sa Njegovom namerom u vezi nas (svih). | |
"no izbavi nas od zloga." | mi predajemo svoju volju Njegovoj da nas povuče, otrgne od svake namere da pristanemo na (stalna) zla šaputanja bezimenog. |
dodatak: dokaz postojanja Raja
sa zapažanjima jednog fizičara
dodatak: molitva deluje kroz vreme (unazad)
praktičan dokaz da molitva dopire i u prošlost