Zakoni dijalektike

Tao (Učenje o putu);     Jin-Jang;    Bog i džavo

Prolog
Tao je izvor i ujedinjenje suprotnosti - jedinstvo stvari.
"Učenje o Putu" (Tao) upućuje ljude da se orijentišu na Tao, tako što posmatraju tok sveta gde se Tao ispoljava. Time saznaju zakonitosti i pojavne forme svetskog principa. Stvari-procesi se posmatraju kao samoregulišući, koji se odvijaju i ostvaruju samostalno shodno svojim prirodama.

Čovek treba jednostavno da "dozvoli da se desi".
Kada mudrac dostigne prirodno odvijanje procesa promena, tada stiže do 'unutrašnje praznine'.
Na ovaj način ostvaruje mudrac saglasje sa prirodnim procesima - 'prazninu na sredini'(!!) između suprotnosti.

Prema taoističkoj predstavi, samo saglasje sa Tao-om vodi do trajne i stvarne sreće.


Jin i Jang dvojnost je iznedrilo delovanje Tao-a, svetlo i senku, čijim promenama, kretanjim i igrom smena proizilazi svet.
Jin i Jang su dva pojma kineske filozofije, naročito Taoizma. Jedan od najrasprostranjenijh simbola je Tajcu , gde su prikazane suprotnosti:
- beli Jang (svetlo, tvrdoća, vrelina, muževnost, aktivnost) i
- crni Jin (tama, mekoća, hladnoća, ženskost, mirovanje).
Jin i Jang označavaju 'suprotnosti' kao celinu, prema njihovoj promenljivoj povezanosti i večnoj cirkulaciji. Odakle je moguće objašnjenje promene i procesa, kao i prikaz ograničenja suprotnosti i ponovno vraćanje stvari.
Jin i Jang rastu i opadaju uvek smenjivanjem!
Posle vrhunca Janga sledi nužno opadanje i rast Jina, i obratno.
Jin i Jang nemogu jednovremeno da rastu ili da opadaju. Kada se Jang povećava, Jin se smanjuje!

Zakonitost Tao-a je: 'put' - "zakon preokretanja"!
(povećaj i smanji će se, smanji i poveća će se)

Učenje Zaratustre 1200 p.n.e. Genezom Boga i zla razdvojile su se svetlost i tama.
Bog dobrote - je Bog Čistote, Istine i Svetla a Bog zla - je bog laži i mraka.
Borba između dobra i zla karakteriše veru. Pobeda dobra nad zlom će doći na dan strašnog suda. Dotle ljudi imaju vremena da se odluče za pravi put.

Dobri duh i zao duh su blizanci, čijim uzajamnim delovanjem postoji svet!

Da bi pobedilo dobro nad zlom, mora čovek da se odluči. Čovek je jedino biće koje je dobilo mogućnost da vodi i da menja. Svakome je prepušteno da se opredeli za Dobro, i tako potpomogne borbu dobra sa zlom. Dobro (bog Ahura Mazda) na ništa ne prisiljava. Čovek je rođen kao razumno biće i može, slobodnom voljom i ličnim uvidom da stigne do Boga.
Uticaj Zaratustrizma je veliki na judaizam, hrišćanstvo i islam.

Kada je Bog stvorio čoveka, dao mu je dve osobine koje nije da ni jednom drugom biću: sposobnost da komunicira s Bogom (tj. sposobnost duhovnog odnosa sa Bogom) i slobodnu volju.
Čovek je mogao da bira da li će poslušati Boga i živeti za šta je stvoren, ili će biti neposlušan Bogu i živeti protivno svojoj svrsi.

Bog je stvorio materiju kao i duh, a grijeh čovjeka je što je razdvojio i podvojio materiju i duh da bi se podredio materiji i postao njen rob. Svete tajne ponovno spajaju razdvojeno.

Da se čovek ponaša onako kako mu je Bog to odredio, ništa zlo ne bi postojalo i sve na Zemlji živelo bi u savršenoj harmoniji. Vernici prihvataju Isusa za Gospoda, tj. dobrovoljno se pokoravaju njegovoj volji kao vladaru. To predstavlja odnos Boga i čoveka koji je postojao pri stvaranju ljudske vrste. Čovek je stvoren za takav odnos.

Osnovno

Dijalektički zakoni
su odraz uzajamne veze i tendencije razvoja stvari.
Oni izražavaju uzajamni odnos najopštijih odredaba sveta koje su izražene u saznanju kao kategorije*!
* kategorije se definišu kroz: subjekt, predikat i atribut.



Jedinstvo i borba suprotnosti

Postojanje i razvoj svih svari-procesa ima svoj izvor i suštinu u borbi suprotnosti.
(Izražava dijalektičku koncepciju razvoja kao samorazvoja )

Jedinstvo suprotnosti jeste relativno(!), dok je njihova borba, razvoj apsolutna, kao što je apsolutno kretanje (materije).
Suprotnosti jedino i postoje u procesu uzajamnog uslovljavanja i isključivanja, a ono može biti raznog stepena.

  suprotnosti po stupnju razvoja  

U stadijumu nastajanja suprotnost još nije jasno plarizovana, pa je između njenih polova pretežniji odnos jedinstva nego borbe ili isključivanja. Daljim porastom suprotnosti odnos borbe dobija prevagu.
  konflikt   Konflikt je krajnje zaoštrena protivurečnost
pred neposrednim razrešenjem(!).
 
  suprotnost i protivurečnost   Protivurečnost je zaoštrena suprotnost, čiji se polovi isključuju
Suprotnost u užem smislu, je zaoštrena razlika, čiji se polovi jasno izdvajaju!
 
   identičnost i razlika   Razlika proističe iz identičnosti koja u sebi sadrži proces razvoja. Različito je sve što nije identično.
Sličnost nastaje kad objekti nisu kvalitativno potpuno identični, imaju opšte i posebne kvalitete i relacije identične ali su pojedine različite.

Identičnost se metafizički shvata kao nepromenljivost stvari. Međutim identičnosti nema ni u neorganskoj, ni u organskoj prirodi. Sve se neprekidno razvija, svaka stvar prelazi iz jednog stanja u drugo tako da nema ni dve stvari apsolutno identične.
Postoje još: morfološka identičnost, dimorfizam, polimorfizam, izotropija.
 

Sve vrste suprotnosti su izvor samokretanja - od identičnosti do konflikta, ali u različitom stepenu:
sa stupnjem razvoja suprotnosti raste i njihova uloga kao izvor samopokretanja datih objekata.

  ostale vrste suprotnosti  


  subjektivne i objektivne suprotnosti   se karakterišu prema odnosu subjekt-objekt.
Postoje objektivne dijalektičke suprotnosti sveta, a njihov relativno adekvatan odraz u mišljenju postaje subjektivna dijalektična protivurečnost istinskog mišljenja koji je nezavisan čak i od ljudi koji ga saznaju.

Ovde treba razlikovati logičke apsurde koji izražavaju neadekvatnost misli o objektu - n.pr. kada se o istoj stvari, u sito vreme i u istom smislu tvrde suprotnosti: "ova osoba je žensko" i "ova osoba je muško".

  spoljašnje i unutrašnje suprotnosti   su protivurečnosti izeđu jednog pola stvari-procesa u njenoj unutrašnosti i drugog pola stvari-procesa van njega.
Kao što je razlika između unutrašjih i spoljnih veza relativna, tako je relativna i razlika između unutrašnjih i spoljašnjih suprotnosti.

unutrašnje suprotnosti su presudne za razvoj date stvari pri postojanju određenih uslova tj. spoljašnjih suprotnosti.
spoljašnje suprtnosti nasuprot mogu, u određenim uslovima da deluju kao odlučujuće.

Odnos uzajamnog delovanja pokazuje da su u krajnjoj linji unutrašnje suprotnosti primarne.

[ primeri unutrašnjih suprotnosti:
energija Sunca je proces slaganja i razlaganja elementarnih čestica, suprotnost atomskig jezgra i omotača, suprotnost atrakcije i repulzije, dipolni moment atoma i molekula, asimilacija i disimilacija, asocijacija i disocijacija molekula; nasleđe i promenljivost u živom svetu, suprotnost vlasti i naroda u državi. ]

Sve su to suprotnosti koje uslovljavaju postojanje stvari i njihov razvoj.

  antagonističke i neantagonističke suprotnosti   postoje samo u društvenim pojavama.

antagonističke suprotnosti su one u čijoj osnovi leže nepomirljivi intersi klasa, te su one nepomirljivo neprijateljske i njihova borba nužno vodi konfliktu.
neantagonističke suprotnosti nemaju u svojoj osnovi neprijateljske odnose klasa te su kvalitativno različite od antagonističkih i ne razrešavaju se u konfliktu već ne-nasilnim putem, svesnom delatošću ljudi.

  osnovna priroda suprotnosti  

Osnovna priroda svake od suprotnosti je da se ne menja(!). One se ne pomiruju već razrešavaju, i to samom borbom-razvojem:
ako se razreše rano - lišava se društvo izvora razvoja u datoj oblasti, a
ako se ne razreše na vreme - dolazi do konflikta i njihovog stihijnog razrešenja.

  priroda suprotnosti prema funkciji i značenju  

Za datu stvar-proces postoje:
osnovne (prvostepene) suprotnosti su osnovne razvojne datosti u svim etapama njenog razvoja,
a na njima izrastaju u pojedinim etapama
glavne (drugostepene) suprotnosti su očigledne suprotnosti pojedinih etapa razvoja,
do njihovog razrešenja kroz
sporedne (teće i n-tostepene) suprotnosti različitog stepena opštosti i trajanja.

[ primer: Osnovna suprotnost je suprotnost proizvodnih snaga i proizvodnih odnosa, iz njih izrastaju glavne suprotnosti pojedinih epoha (struktura društva i međuljudskih odnosa) u okviru kojih nastaju sporedne suprotnosti stepen razvoja i složenost ljudskih odnosa, nivoa tehnološkog razvoja, raspodele viška vrednosti itd. ]


  savremeni nazivi suprotnosti  

  ekvivalencija  
(aeque = jednako; valere = vredeti) je odnos kvantitativno identičnih, a kvalitativno različitih spoljnih suprotnosti.
  koegzistencija  
(coexistere = sa-postojati) ili simultanost, zajedničko postojaje u prosroru i vremenu, specifična dinamička ravnoteža suprotnosti.
  komplementarnost  
(complementum = dopuna) je odnos stvari ili polova suprotnosti koje se uzajamno dopunjuju ali se ne-prožimaju u većoj meri pa svaka zadržava svoj opšti kvalitet.
  korelacija  
(co-relatio = su-odnos) je odnos suprotnosti koje van njega nemogu postojati, a znači i funkcionalnu zavisnost.
  koordinacija  
(fr. coordination = uređivati) je ne odvojiva od korelacije, komplementarnosti i koegzistencije, izražava suprotnosti istog roda stvari.
  subordinacija  
je odnos suprotnosti vrste i roda.
  alternacija  
(alterno = menjati, smenjivati) je odnos suprotnosti koja se uzajamno uslovljavaju u procesu naizmeničnog smenjivanja [ primer: elektromagnetna indukcija ]


  prema naslovu  

Prelaz kvantitativnih u kvalitativne promene i obratno
Kvantitativne promene dovode do nastanka novih kvaliteta stvari i obratno.

Kvantitet, kvalitet i struktura ne postoje kao poseban mterijalni objekt,
već kao objedinjena odredba neke stvari-procesa kao njihov kvantitet, kvalitet i struktura.


  kvantitet  
(quantitas = količina) se dobija na pitanje "koliko je šta?", a pokazuje svojstva i relacije stvari: količina, veličina, razmera, stupanj, stepen, ritam . . .

  kvalitet  
(qualitas = kakvoća) se dobija na pitanje "kakvo je šta?", a neodvojiva je odredba neke stvari, njena karakteristika je njena unutrašnja granica, koja omogućava odvajanje i razlikovanje jedne stvari od druge i njeno pojedinačno identifikovanje sa stvarima iste vrste.
Svaka stvar ima beskonačno mnogo kvaliteta i svojstava ( = polikvalitetnost stvari ) koja se razlikuju prema:
- stupnju razvoja
- opštosti
- pojedinačni
- posebni i
- opšti kvaliteti.
- dubini i nužnosti za samu stvar
- prvog,
- drugog,
- trećeg itd. stepena

Svojstva su pojedinačni kvaliteti stvari.

  struktura  
( = relacija relacijâ ) je stvar-proces sa svim njenim kvalitativno-kvantitativnim odredbama i njihovim odnosima.
  Sve stvari su različite kvalitativne strukture.  
To se jasno vidi na činjenici nastanka i promene stvari koje su povezane sa promenama njihove strukture.

  mera   je jedinstvo kvaliteta, kvantiteta i strukture date stvari-procesa. Savaka stvar predstvlja određenu meru stvari.
  Mera izražava granice u kojima kvantitativno-strukturne promene ne izazivaju kvalitativne promene
"čvornom linijom mere" naziva se ceo niz prelaza jednih kvantitativno-strukturno-kvalitativnih (KSK) stanja u drugo stanje.
[ primer: topljenje amorfnih tela, postepenim omekšavanjem. ]
"čvorne tačke prelaza" su momenti prelaza iz jednog kvalitetea u drugi.
[ primer: isparavnje-ključanje tečnosti, i prelaz u gasovito stanje. ]

[ primer: klupa - je određena merom ljudskog tela, može biti veća, manja, mekša, tvrđa; dok pri veoma velikoj promeni dimenzija - postaje građevinski objekat; a pri veoma maloj dimenziji - postaje dečija igračka. ]

Treba razlikovati:
- kvalitativne promene unutar određenog opšteg kvaliteta, i
- kvalitativne promene iz jednog opšteg kvaliteta u drugi opšti kvalitet.

- ne bitne kvantitativno-strukturne promene dovode do varijacije date stvari.
- dok dublje promene (koje narušavaju granicu ili meru stvari-procesa) dovode do promene kvaliteta individue, vrste, roda itd.
- obratno kvalitativne promene dovode do kvantitativno-strukturne promene.

Promena posebnog i opšteg kvaliteta nije uslovljena samo kvantitativno-strukturnim promenama, već i odgovarajućim predhodnim promenama pojedinačnih i opštih kvaliteta date stvari.
  Promena mere dovodi do nove zakonitosti razvoja date stvari.  
Prelaz kvantitativnih u kvalitativno-strukturne promene se ogleda u tome što nov kvalitet uslovljava istovremeno i novu kvantitativnu određenost i novu meru.

Uticaj kvaliteta na kvantitet menja se u procesu razvoja svake stvari:
kvalitativno stanje:
ubrzava - u uzlaznoj fazi razvoja a
usporava i koči u silaznoj fazi razvoja stvari-procesa.

Kvantitativne promene i promene posebnih kvaliteta u okviru određenog opšteg kvaliteta postoje kao granice ili mere kvantitativnog razvoja.

  prema naslovu  

Zakon negacije
Negacija je objektivni porces samonegacije, čiji je rezultat pozitivan.
Negacijom nastaje novo u kome se nastavlja razvitak pozitivnih elemenata iz starog kvaliteta.

(koji bi inače bez toga degradirali)

Negacija postoji svuda gde se bore suprotnosti:
kao izraz veze između faze razvoja suprotosti i faze prelaska suprotnosti u novi kvalitet.
kao momenat u prelasku kvantiteta u kvalitet i obratno, uz odbacivanje stare forme i prerade sadržaja.

Sadržaj zakona negacije izražava:
put završetka borbe i razrešenje suprotnosti = prelaza iz jednog kvalitet u drugi.
uzajamnu vezu, prožimanje suprotnosti i time zakonitost odnosa raznih etapa razvitka, obuhvatajući proces razvitka u celini.

Forma zakona negacije je cikličnost:
završna faza jednog procesa postaje polazna faza novog ciklusa i tako dalje.
ponavljanja u procesu razvoja nema(!), svaki je ciklus kvalitativno različit od predhodnog, ali se ponavljaju neki pojedinačni i posebni kvaliteti starog u novom kvalitetu - koji odražavaju postepenost razvoja.

Negacija ne znači kraj svakog razvoja, već samo razvoj u datoj formi, njeno prevazilaženje na višem stupnju i produženje u drugoj formi.
Negacija je uslov održanja pozitivnog u starom i daljeg progresivnog razvoja, koje se i samo - u novoj celini kvalitativno menja.

  ostale karakteristike  
  poztivno-negativno  
Kao pozitivna odeđuje se ona strana suprotnosti koja je nužna za razvoj novog, nasuprot negativnom koje se ukida!
  spoljašnja-unutrašnja granica  
Mera svake stvari je unutrašnja granica razvoja u toj meri.
Negacija je svako određivanje beskonačnog - konačnim, i uslov daljeg razvoja konačnih stvari-procesa.

Svaka stvar ima bezbroj spljašnjih i unutrašnjih granica.
Neka negacija zahvata samo pojedinačne kvalitete i dovodi do varijacije vrste,
druga negacija zahvata i posebne kvalitete i dovodi do promena višeg stepena.

  Razvoj date stvari nastaje samo promenom opšteg kvaliteta.  

  konačno-beskonačno  
U svakoj stvari-procesu beskonačno postoji samo posredstvom konačnih formi, svet je beskonačno deljiv i beskonačno složiv.
Svako konačno i beskonačno su dati nerazdvojno, samo u jedinstvu.
  kontinuitet-diskontinuitet  
Za svaku stvar-proces postoji jedinstveni lanac prelaza kvantitativnih u kvalitativne promene i obratno,
niz "čvornih linija odnosa mere" - u kome pojedini opšti kvaliteti stanja-procesa-stvari predstavljaju stadijume, "čvorne tačke" u razvoju materije.
Ovde važi:
- kontinuitet, jedinstvo, postepenost (evolucija, lat. evolutio = otvaranje )
- diskonuitet, skokovitost (revolucija, lat. revolutio = prevrat ).


  prema naslovu  

Jedinstvo i borba opšteg, posebnog i pojedinačnog

Realni tok razvoja svake stvari-procesa određen je
strukturom njenih opštih, posebnih i pojedinačnih odredaba u konkretnom obliku i stepenu razvoja.

Tendencije razvoja stvari određene su strukturom njenih opštih, posebnih i pojedinačnih odredba i odnosa. Celina pojedinačnih, posebnih i opštih odredbi je strukturna unutrašnja forma.

  prema naslovu  

Jedinstvo i borba sadržaja i forme

Misao je sadržaj u odnosu na sebi odgovarajuću formu jezik,
ali je stvarnost sadržaj čija je forma misao.

Sadržaj ili sastav čini ukupnost svih strana (delova, elemenata) stvari-procesa i njihovih veza. Njihova relativno konstantna statičko-dinamička prostorno-vremenska struktura (lat. structura = izgradnja, način sastava, organizacija), a to znači tip (način, karakter) egzistencije i razvoja tih strana i veza, odnosno unutrašnja i spoljna organizacija stvari-procesa.
Suštinski su i sadržaj i forma.

Forma kao zakon veze (sistema relacija) karakteriše NE spoljnu već prvenstveno unutrašnju, suštinsku stranu stvari-procesa. Forma je relativno opšta i konstantna struktura datog sadržaja. Dinamičnost te strukture ukazuje da je forma "način života" sadržaja.
Forma nije uneta spolja već čini poredak i raspored njegovih sastavnih delova.

Sadržaj ne uzima spolja neku određenu formu već je sadrži u sebi.

Spoljna forma je uvek relativno adekvatna unutrašnjoj formi, koja je struktuirana kao celina pojedinačnih, posebnih i opštih odredaba.

  odnos sadržaja i forme  

Sve stvari-procesi su polimorfne i polisadržajne. Gde opšta forma i odgovarajući opšti sadržaj čine jedinstvo i borbu bezbroj posebnih i pojedinačnih sadražaja i formi, a ova celina uslovljava postojanje i razvoj.

Svakom pojedinačnom sadržaju pripada samo njemu specifična forma.

U strukturama opšteg karaktera jedan isti sadržaj se manifestuje u više posebnih i pojedinačnih formi.
Obratno jedna ista forma može biti svojstvena različitim posebnim i pojedinačnim sadržajima.

Korespondencija i NE-korespondencija forme i sadržaja nije apsolutna već je relativna.

Na određenoj etapi razvoja nekorespondencija između opšteg sadržaja i forme postaje dominantna, pa uzrokuje promenu opšte forme stvari i odogvarajućih sdržaja.

Sadržaj ima primat nad formom:
- razvoj stvari uvek počinje od promene sadržaja za kojim uvek sledi i promena forme;
- forma izrasta iz sadržaja i određuje se njime;
- forma uvek zaostaje za razvojem sadržaja, jer ona ovaplođuje promene sadržaja pa im se
  i suprotstavlja održavajući relativnu određenost, konstsatntnost i trajnost stvari-porcesa.

Forma ima:
- relativnu stabilnost i konstantnost;
- relativnu samostanost i
- sposobnost aktivnog povratnog delovanja na svoj sadržaj.

Najopštiji sadržaji i odgovarajuće forme jesu najkonstantnije i najduže traju - sve do prelaska date stvari u nov kvalitet.

Posebne i pojedinačne forme brže 'zastarevaju', pa kao nekorespondentne sve manje mogu delovati na razvoj stvari, a novi sadržaj ih odbacuje kao kočnicu razvoja.
Suprotnost sadržaja i forme je različitog stepena u različitim etapama razvoja stvari-procesa.

Relativnost suprotnosti između sadržaja i forme se vidi u tome što one menjaju mesta:
ono što je forma u jednom, to može biti sadržaj u drugom odnosu.

Relativnost kategorija sadržaja i forme ogleda se u tome što je:
- rod, kao opšti zakon = sadržaj svojih
- vrsta, kao posebni zakon = forma.

Kretanje, prostor i vreme su fundamentalni načini postojanja materije, a imaju beskonačan broj posebnih i pojedinačnih sadržaja i forme.
Opšte kretanje je sadržaj, a mehaničko, toplotno, hemijsko, biološko itd. kretanje je forma, koja ima opet svoje još posebnije forme.

Prostorno-vremenska struktura ili organizacija žive materije je spoljašnja i unutrašnja forma, a razmena materija između organizma i sredine je sadržaj.

  prema naslovu  

Primarnost anorganske i sekundarnost organske materije

Anorganska materija je primarna i hronološki i kauzalno genetski, pa determiniše organsku materiju i psihiku kao sekundarnu.

Na Zemlji postoje: minerali, biljke, životinje i ljudi. Osnova njihovog postojanja je supstancijalna materija, od najsitnijih čestica, preko "organizovane materije" na Zemlji do kosmičkih objekata različite veličine i strukture.

Osim supstancijalne ("anorganske") materije postoji i niz slojeva fine, suptilne materije u odnosu na supstancu.
Istočna flozofska i naučna tradicija (Indija, Kina, Japan) naziru do 5(pet) slojeva sve finije materije. Polazeći od alhemijske tradicije i saznanja nju zovemo pramaterija ili prima materija.
Pra - stoji jer je predhodila supstancijalnoj materiji.

Savremena tehnika je uvela pojam: rezolucija slike prikazanom jednim brojem.
Što veći broj, označava 2 stvari:
- precizniju i tačinju definiciju slike sa mnogo više detalja, i
- da je 1(jedna) tačka slike sve 'manja' u odnosu na mnoštvo tačaka koje definišu sliku.
.
Analogno veća finoća, finija materija sugeriše i veću preciznost stvari-procesa (veću 'rezoluciju' materije). Hajzenbergove tzv. 'relacije neodređenosti' su posledice 'grubosti' materije, i nepoznavanja fine materije, i veće 'rezolucije'. Sa daljim razvojem nauke one će se pokazati, slično Braunovom kretanju, kao mnogo složenija kauzalnost stvari-procesa.

Polazeći od minerala pa do ljudi "organiziovana" supstancijalna materija se sve više usložava, sa sve složenijim sadržajem i složenijom formom.
Osim materijalne forme postoji i složena organizaciona forma ('nematerijalne' osnosve) koju proučava psihologija. Dakle vrhunac složenosti supstancijalne materije je psihika.

Osnivač tzv. "dijalektičkog-materijalizma" je imao zadatak slučajno(?) ili programski da bukvalno zarobi dijalektiku u okviru supstance ("od minerala do psihike"). To što su oni zvali "materija" je podskup sveukupne stvarnosti!

U Rusiji i ostalom delu sveta se ipak izdvojila tzv. psihotronika! Posle odbacivanja dijalektike u potpunosti sa padom tzv. komunizma, saznanja ove nauke su i danas fascinantan i veoma profinjeni odraz pramaterije (Koja "NE-postoji" u dijalektičkom-materijalizmu).

Da se vratimo na "veću rezoluciju" materije gde, u sredini sa veoma izdiferenciranim osnovnim elementima (mngo, mnogo manji od atoma) mogu da se stvore jako složene strukture, organizovane materije.
Složenost forme i sadržaja ovih stvari-ptocesa očigledno prevazilazi sve pojmove dostupne čovekovom umu. Koji se formira i usložava u supstancijalnoj materiji.

Svaki dodir sa pramaterijom uvek "pada" kada se to iskustvo postavi na "Prokrustrov ležaj" naše čulne stvarnosti u okviru supstancijalne materije. To je i glavni razlog zašto se sva posredna iskustva veoma različitih religija tako žestoko odbacuju, iako je veoma logično da 'tamo negde' mora da postoji beskrajno mnoštvo veoma organizovane materije, sa vanrednim sposobnostima i karakteristikama. Dakle ne 'supstancijalni' tzv. vanzemaljci, nego bića 'duha' nepojmljivih sposobnosti.

Iz naslova "primarnost anorganske" moramo da shvatimo kao "mineralna i sva finija materija" je primarna a supstancijalna materija je sekundarna.

  prema naslovu  

Rezime

Razvoj stvari-procesa je inherentan svim stvarima, bićima i nematerijalnim procesima.
Svaka hemijska supstanca, na zemlji, sadrži u sebi i lekovito i otrovno dejstvo.
Količina, mera određuje i njeno dejstvo.

  jedinstvo suprotnosti  
Uobičajene supstance deluju kao neutralne, ispoljava se njihovo i lekovito i otrovno delovanje. Tek sa njihovom neuravnoteženom upotrebom one pokazuju svoje ili lekovito ili otrovno dejstvo.
Povećanjem kvantiteta lekovite substance nastaje njeno otrovno dejstvo, smanjenjem kvantiteta otrovne supstance nastaje njeno lekovito dejstvo.

Vojne formacije svake države u standardnom formatu se ispoljavaju i miroljubivo i agresivno prema uoibičajenim situacijama.
Povećanjem njenog kvantiteta i kvaliteta ona, vojska, deluje agresivno i prema susedima pa čak i prema sopstvenom stanovništvu. Smanjenjem kvantiteta i kvaliteta ona gubi svoju funkciju i deluje pasivno.

  prelaz  
Prelazak iz jednog uobičajenog, neutralnog stanja u neki veći kvantitet, nov kvalitet može da se odvija:
  - postepeno = evolucija (lat. evolutio = otvaranje), u kontinuitetu  
gde jedinstvo izražava ono opšte koje povezuje novo nastali kvalitet sa predhodnim
 * neumerenom ishranom ljudi kontinuirano gomilaju masne naslage a da imaju stalan osećaj kontinuiteta sa svojim zdravljem, sve dok kvantitet, količina masnih naslaga ne ugrozi funkcionisanje organizma. 
 ** neumerenom brigom za svoju sigurnost mnogi vlastodršci stalno uvećavaju kvantitet sredstava represije nad sopstvenim stanovnoštvom, sve vreme imajući osećaj kontinuiteta, stalnosti svoje vladavine, sve dok dejstvo sredstava reepresije ne dovede do konflikta između vlasti i stanovništva.
  - skokovito = revolucija (lat. revolutio = prevrat), sa diskontinuitetom  
gde je ono novo specifično i razdvaja, i karakteriše ova dva stanja.
 * dolaskom kolonizatora na Afrički kontinent, kolonizatori potpuno menjaju strukturu odnosa društvene zajednice, gde stare forme stagniraju i najzad se gase.  
 ** nasilnom eliminacijom strukture vlasti neke društvene zajednice, bez uvođenja novije kvalitetnije strukture vlasti (vlast se ruši 'spolja') nastaje raspad društvene zajednice na više skupina različitog nivoa razvoja, koje reaguju različito od stagnacije do regresije na neke ranije forme društvene zajednice.  

  borba  
Ako "parafraziramo" Njutnovu jabuku ona sobom nosi 2(dva) procesa: rast i truljenje!
Jabuka, na grani, primarno prati proces rasta sve do zrelosti. Zatim pada na zemlju i nastaje proces truljenja. Međutim neke jabuke, još na drvetu, počinju proces truljenja. Dakle borba suprotnosti: - rasta, bujanja i - degradacije, raspadanja i truljenja.

Srenjevekovni istraživači, naročito alhemičari, su bili potpuno svesni ove dihotomije i jedinstva suprotnosti. Savremeni razvitak nauke je "zaboravio" ovu činjenicu. Vrlo verovatno jer postoji maksima:
"svako 'novo' mora da sadrži i svoje 'staro', kao specijalan slučaj"
Pa mi svi savremeni istraživači imamo jedan lažan osećaj nekog kontinuiteta. Pri čemu se zaboravlja koliko je naučnih paradigmi odbačeno i posle nekog uspešnog perioda primene. Nikokla Tesla je sva svoja epohalna naučna otkrića priveo u stvarnost na osnovu modela električnog etra. Da bi je potom ili istovremeno anglo-saksonska nauka odbacila i uvela fiziku i tehniku u stanje ni + ni -.

  pravac razvoja  
Prema načinu razvoja stvari-procesa razlikuju se:
  › progres (lat. progresus = napredovanje) podrazumeva uzlazno kretanje od starog ka novom, od nižeg ka višem, od prostijeg ka složenijem;  
  › regres (lat. regresus = povratak, vraćanje) podrazumeva silazno kretanje ka starom, ka nižem, ka prostijem;
  › stagnacija (lat. stsgnum = bara) podrazumeva stajanje u mestu bez značajnih, vidljivih promena.  

U osnovi      u svetu vlada progres  
kako u procesu usvršavanja određenih stvari po njihovim unutrašnjim zakonima, tako i s obzirom na prelaz kvaliteta iz manjeg u veći. U toku razvoja razlikujemo:
 novo je uvek stvar-proces u uzlaznoj fazi razvoja a 
 staro je uvek stvar-proces u silaznoj fazi procesa.  

"Novo" nije uvek stvarno 'novo'. Hitlerov 'novi poredak' je bio arhireakcionaran, komunizam u Rusiji je 'novo društvo' sveo na srednjevekovno kmetstvo, gde se sve odvijalo na teritoriji kolhoza i sovhoza, današnji 'novi svedski poredak' vuče u pravcu vremena robovlasništva i primitivnih plemena, bez viših kulturnih i duhovnih vrednosti.

  prema naslovu  

_________________________________________________
izvori:
Dr. A. Stojković, "Filozofija prirodnih nauka", skripta za studente PMF, Beograd 1962
Fritjof Capra, "The Tao of physics", Berkeley, California, 1975
Can the concept of the dialectic be made clear? uni-muenchen.de PDF file
link-ovi:
Taoizam   de.wikipedia.org
Jin-Jang   de.wikipedia.org
Zaratustra   de.wikipedia.org
Avesta   de.wikipedia.org
Dijalektika   de.wikipedia.org
Dijalektika otkrivenja   de.wikipedia.org


  Na početak!  

This is a part of CaDu-famili OpSo Intelectual Project
Open Source Licence  © Oktober, 2015. ver. 1.0